Dankzij de goede samenwerking dragen gemeenten veel bij tot het algemeen toerismebeleid en de grote toeristische thema’s. Uit bevragingen blijkt dat de thematische campagnes erg goed scoren, zowel bij
de bezoekers, de gemeenten en de deelnemende partners
De convenanten met de gemeenten willen we vernieuwen en verder versterken. De thematische campagnes rond (H)Echte biermomenten, (B)loeiend Hageland, (Sp)rankelend Hageland, (H)Op Smaak, Druiventro(t)s, Mysterieuze Bossen en Witte Goud zijn gedragen door de gemeenten in samenwerking met de sector (logies, restaurants, cafés, fruittelers, bierbrouwers, wijnboeren,…). Het vast toeristisch aanbod in combinatie met thematische acties trekt toeristen aan van Vlaanderen en daarbuiten, maar wordt ook erg gesmaakt door lokale inwoners die graag hun eigen regio beter leren kennen.
Wat houdt deze convenant juist in? Toerisme Vlaams- Brabant ontvangt jaarlijks van de geconvenanteerde gemeenten een vaste bijdrage per inwoner.
Hierbij kunnen deze gemeenten o.a. rekenen op de ondersteuning vanuit Toerisme Vlaams-Brabant bij de organisatie van bovenlokale, thematische campagnes en bij het invullen van een regiowerking.